Psst! Ben je benieuwd waar we ons mee bezig houden? Schrijf je snel in voor onze maandelijkse Paper!

logo Folded Paper logo-open
header-background

Storytelling

ALS BASIS VAN JE COMMUNICATIESTRATEGIE

Let’s start!

Wij zijn online storytellers en maken digitale oplossingen die jouw klant jouw verhaal effectief, speels, interactief en vooral als lange termijn visie vertelt. Nadat wij grondig onderzoek hebben verricht en we jouw story als basis hebben staan kunnen wij door onze geliefde methodes bekijken we welke producten het best passen. Vaak zijn dit illustraties, animaties of webbased projects.

 

Wat is storytelling?

Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Verhalen zijn daarom een krachtig en effectief communicatiemiddel om mensen te verbinden. Ook om abstracte zaken als visie, strategie en waarden te vertalen naar relevante doelgroepen. Wij beschikken over alle storytelling specialisten; van communicatie, cultuur, leiderschap, marketing tot aan online community building.

 

Corporate storytelling inspireert

Storytelling kan de bedrijfscultuur versterken of een organisatie door een veranderingsproject te loodsen. Mensen hebben de behoefte om zich te vereenzelvigen met iets groters dan zijzelf en willen aan een concreet doel bijdragen. Medewerkers worden betrokken bij de kern en de toekomst van de organisatie, leggen zelf verbanden, brengen elementen in beeld, vertellen over hun persoonlijke belevenissen en hun connectie met het bedrijf en halen anekdotes over memorabele momenten aan.

 

Waarom is storytelling ‘hot’?

• Storytelling is de meest natuurlijke vorm van communicatie
• Feiten en cijfers informeren, storytelling laat medewerkers ervaren wat ze betekenen
• Storytelling betrekt medewerkers in veranderprocessen
• Klant- en succesverhalen brengen zakelijke doelen tot leven
• Storytelling is gericht op dialoog en interactiviteit en daardoor zeer effectief in community building
• Storytelling is essentieel voor het menselijk leven. Het vertellen van verhalen is de manier waarop mensen betekenis aan hun bestaan geven, kennis doorgeven, gedrag leren en hun geschiedenis en toekomst begrijpen. Het dagelijks leven biedt ons allemaal de mogelijkheid om verhalenvertellers te zijn. Storytelling is de inspirerende kracht in het presenteren van onszelf en het verhaal van de organisatie.

 

Wat is de kracht van storytelling?

Ordening: een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader. Dat schept rust en overzicht en maakt het gemakkelijker voor mensen om zich mee te identificeren
Verbinding: een verhaal verbindt mensen met elkaar. Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.
Betekenis: verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, vertellen het waarom erachter en geven redenen om nieuwe richting in te slaan.
Beleving: verhalen richten zich niet alleen op de ratio maar ook op het gevoel. Mensen worden aangesproken en geraakt, het verhaal roept emoties op.
Sturing: verhalen bieden mensen houvast en geven richting in onzekere tijden.

 

Het waarom als uitgangspunt

Het voorgesprek met Henk Rijks deed mij denken aan ‘The Why‘ van Simon Sinek. Hij beargumenteert dat effectieve communicatie (en leiderschap) ontstaat door het ‘waarom’ als uitgangspunt te nemen in plaats van het ‘hoe’ en ‘wat’. De meeste communicatie is echter andersom. Ieder bedrijf, iedere business unit of iedere afdeling kan vertellen ‘wat’ zij doen. Sommigen kunnen ook nog vertellen ‘hoe’ ze dat doen. Maar slechts enkele zijn in staat goed uit te leggen ‘waarom’ ze bestaan. Daarbij gaat het niet over het maken van winst, producten of diensten. Dat is, op zijn best, het “hoe” niveau.

De kracht van emotie

Het deel van ons brein dat zich ontfermt over onze gevoelens kent geen taal. Daarom is het onder woorden brengen van ‘waarom’ zo lastig. Zo kunnen mensen lastig de ware reden uitleggen waarom ze van iemand houden. Als alternatief rationaliseren we deze redenen, maar we weten wel dat het ‘goed voelt’. De kracht hiervan is volgens Simon Sinek terug te leiden naar het feit dat we op het ‘waarom’-niveau het limbische systeem in de hersenen aanspreken, een groep structuren in de hersenen die betrokken zijn bij motivatie, genot en emotie. Storytelling sluit hier naadloos op aan. Storytelling is het format dat zich bij uitstek leent om communicatie op het ‘waarom’-niveau mogelijk te maken.

header-background
Waar wacht je nog op?
We hebben voor elk probleem een passende oplossing!

Overtuigd van onze kwaliteiten? Of wil je graag wat meer weten over de mogelijkheden en de kosten? Neem vandaag contact op en we komen binnen een werkdag bij je terug. Ook buiten kantooruren, doen we niet moeilijk over.

Launch me to succes